متن کامل اظهارات رییس جمهور در جمع خبرنگاران

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه پس از نشست هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران به پرسش‌های گوناگون آنها در موضوعات داخلی و خارجی پاسخ داد.

متن کامل پرسش و پاسخ‌های خبرنگاران و رییس جمهور به این شرح است:

ورود به ماه مبارک رمضان را به ملت ایران، مسلمانان جهان و همه بشریت تبریک عرض می‌کنم. این ماه یک ماه ویژه‌ای است. ماهی است که خدای متعال همه موانع کمال را از برابر انسان برداشته و همه هدایت‌ها و رحمت‌های خودش را در این ماه جاری کرده است. حقیقتا رمضان یک ضیافت الهی است که خدای متعال با ارزش‌های الهی و معنوی و با کمال انسانی از بندگان خود پذیرایی می‌کند و این ماه فرصت استثنایی برای هر فرد است که باید در آن یک گام بلند به سمت قله‌های جهانی برداشته شود.

فکر می‌کنم همه ما باید از این فرصت استثنایی برای تلاوت قرآن، تدبر در قرآن، مناجات با خدا، پالایش روح و مراقبت از اعمال حداکثری بهره را ببریم زیرا هیچ کس به اندازه خودمان دلسوز ما نیست و خدا دلسوزتر از خود ما برای ماست. بین خود و خدا خلوت کنیم در این ماه باید زندگی خود را بررسی کنیم ضعف ها، قوت ها، کاستی ها، فرصت‌ها و ظرفیت‌های خود را بررسی کنیم و از لطف‌های خدا بهره ببریم.

زییاترین روزها و بهترین شبها در ماه رمضان قرار داده شده است. باید با بهره بردن از این لحظات خود را برای این ماه آماده کنیم باید برای یک سال پرتحرک، پرتلاش و پرنشاط و در مسیر کمال انرژی ذخیره کنیم آنقدر ذخیره کنیم تا با سرعت بسیار بالا در مسیر کمال به پرواز در بیاییم البته خوشبختانه ملت ما قدر ماه رمضان را می‌داند.

در این ایام نماز، تلاوت قرآن و حضور در مساجد را، به خصوص در شبهای قدر.

بشماریم و از ظرفیت‌هایی که در پذیرش مواعظ به وجود می‌آید ماه رمضان فرصت خوبی برای اصلاح اخلاق، رفتار و اندیشه است. همه سنت‌های الهی و قوای حاکم بر آفرینش دست اندر کار تحقق این اهداف است.

این ماه برای انفاق به دیگران و اندیشیدن برای دیگران فرصت بسیار مناسبی است. می‌توانیم در این جهت خود را تنظیم کنیم ممکن است انسان در زندگی خود و در رفتار و گفتار خود کجروی‌هایی داشته باشد و از نظم وهدفمندی خارج شود ماه رمضان ماهی است که انسان می‌تواند همه قوای خود را در چارچوب قرا دهد و در مسیری مشخص با اهداف معینی مدیریت کند.

رسیدن ماه رمضان را تبریک می‌گویم در این ماه شب‌های قدر و شهادت انسان اول عالم هستی بعد از پیامبر گرامی اسلام(ص) یعنی امام علی(ع) را داریم که شاخص حق وباطل در همه تاریخ است یکی از مباحث مهم در ماه رمضان اتصال با امام عصر(عج)، اتصال با ولایت و امامت و اتصال با آسمان است. امام عصر(عج ) حلقه اتصال با آسمان و سلسله مراتب ولایت است. ماه رمضان ماه هم زمانی مناسب برای تمرین اتصال به آسمان از طریق سلسله مراتب ولایت است.

در ماه رمضان عشق و آرزوی نیک برای دیگران را تمرین کنیم همان طور که در دعاهای ماه رمضان هم انسان به دعا به صورت مداوم دعوت شده است در این ماه همه خوبی ها، زیبایی ها، سلامتی، روزی فراخ، عزت و عشق و محبت را برای همه بخواهیم البته دولت سعی کرد با کاهش وظایف و ساعات اداری فرصتی را به همکاران اداری برای استفاده بیشتر از ماه مبارک داده است. امیدوارم همه مردم به خصوص جوانان عزیز ما که بهترین و پاکترین، خدایی‌ترین و شجاع ترین جوانان در دنیا از این ماه استفاده کنند، زیرا هستند، ماه رمضان ماه جوان و هنرنمایی جوانها در عشق بازی با خدا و ارزش‌های الهی است.

امیدوارم که همه بتوانند از این سفره گسترده الهی بهره ببرند و در روز عید فطر همه پاک ، پالایش شده، ارتقا ساخته و همه خدایی باشند. ان شا الله در روز عید مومنان و موحدان حاضر بشویم.

نکته دوم درباره روند پیشرفت کشور است ، حقیقت این است که امروز کشورمان در ریل صحیح پیشرفت قرار دارد. هم سیاست‌های نظام در بخش‌های گوناگون به روشنی تبیین شده و هم برنامه‌های دولت برای اداره کشور در بخش‌های گوناگون تنظیم شده و دولت براساس برنامه‌ای هدفمند در بخش‌های گوناگون کار می‌کند، در بخش اقتصادی ، صنعت، علم و فناوری ، فرهنگی ، سیاست خارجی و در بخش سیاست داخلی تکلیف وزرا و مدیران کشور و برنامه ریزان کشور روشن است و هر هفته یک موفقیت را در سطح ملی در عرصه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و ورزشی جشن می‌گیریم. در جلسه دولت بحث بود در عرصه ورزش در ‪۱۰‬ ماهه گذشته به طور متوسط هر هفته یک پیروزی در سطح آسیا و جهان داشته ایم بسیاری از اینها برای اولین بار بوده است. در عرصه صنعت اینقدر پروژه آماده هاست که برای افتتاح فرصت حضور وجود ندارد. بعضا ماه‌ها در صف انتظار می‌مانند تا از خدمات آنان تشکر کنیم در بخش‌های علمی نیز همین طور است. دستاوردهای کشورمان واقعا دستاوردهای بی‌نظیری است. بداخلاقی هایی هم که دشمنان می‌کنند انگیزه و عزم ملت ما را برای ساختن و حرکت کردن مضاعف می‌کند.

امروز به فضل الهی، وحدت و انسجام ملی ما در اوج قرار دارد امروز ‪۷۵‬ میلیون قلب پاک برای ایران، برای عزت ایران، عزت ارزش‌های الهی و برای عدالت و خداپرستی می‌تپد دستها به هم گره خورده است، باید دعا کنیم که خدای متعالی در ماه رمضان همه اینها را مضاعف و توفیق خدمت و کار و تلاش بدهد.

ساختن ایران ماموریت همگانی است خوشبختانه این عزم امروز ایجاد شده هر کس در هر نقطه‌ای از ایران کار می‌کند احساس می‌کند برای کشورش کار می‌کند برای ارزش‌های الهی کار می‌کند. برای مکتب ولایت و امامت کار می‌کند. برای حقیقت و عدالت کار می‌کند این احساس و این عزم، یک احساس و عزم مقدس است . دعا کنیم که خدا این را در وجودمان در ماه رمضان هم تعمیق بکند و هم حفظ کند و هم توفیق بدهد که بتوانیم کارها را به خوبی جلو ببریم. طرح هایی که دولت انجام می‌دهد نوعا زیربنایی است. این طرحی که برای آتیه فرزندان ایران طراحی شد در نوع خودش بهترین طرح تامین اجتماعی است که در دنیا وضع شد در دنیا حداکثر برای چند سال حمایت می‌کنند از فرزندان ، حمایت دراز مدت تا نقطه‌ای که بتواند محکم نقش مستقلی را در جامعه ایفا بکند. اولین بار در ایران در حال وقوع است. یک طرح ضد تورمی است یک طرح در جهت سرمایه‌گذاری و اشتغال و امنیت خاطر برای نسل‌های متوالی است طرحی برای ایجاد تعادل در حلقه‌های اجتماعی و روابط اجتماعی، طرحی برای پس انداز ملی که از روزی که اعلام شده استقبال بسیار خوبی از آن شده تقریبا همه متولدین امسال ثبت نام کردند ما داریم مطالعه می‌کنیم که بتوانیم گام به گام این را به متولدین قبل از سال ‪ ۸۹‬هم بدهیم.

سوال:اظهارات مهندس مشایی در مورد مکتب ایرانی و انتقادات صورت گرفته از این سخنان
بایددر جامعه فضای گفتگو و نقد باشد. هیچ کس را نباید محدود کرد هیچ کس نباید به گونه‌ای صحبت بکند که عده‌ای از اظهار نظر خودداری کنند. جمهوری اسلامی آزادترین نظام دنیا و یک نظام فرهنگی و فکری است. همه باید کمک کنند که نظرات موافق و مخالف گفته بشود. هر کس نظری و تحلیلی، نظریه ای دارد مطرح کند و دیگران هم نظرشان را بدهند. موضوع را نباید صفر و صد در نظر گرفت. این بد است که به محض اینکه یک نفر اظهار نظر می‌کند بعضی ها آن را به یک خط کشی در جامعه و نقطه دعوا، تبدیل می‌کنند. دعوایی وجود ندارد. در نظام جمهوری اسلامی باید افراد بتوانند نظراتشان را بیان کنند و اگر کسی هم نظر مخالفی دارد بیان بکند ، بگوید، بنویسد، نقد بکند اما دوستانه.

یک حساسیت روی آقای مشایی درست کردند که به نظر من حساسیت عادی نیست ، غیرعادی است.

هر مطلبی ایشان می‌گوید ، یک قسمتی از آن را می‌زنند این طرف و آن طرفش را هر چقدر هم توضیح می‌دهد، می‌گویند نه دیگر ما توضیحتان را قبول نداریم این کلمه چه هست؟
این روش خوبی برای مدیریت فضای اندیشه در کشور نیست. ملت ایران آزادترین و آزاده‌ترین ملت‌های دنیاست و ایران آزادترین نظام سیاسی دنیاست.

آقای مشایی رییس دفتر رییس جمهور هستند بنده به ایشان اعتماد کامل دارم ایشان را یک شخصی مومن، مومن به اصول نظام جمهوری اسلامی، مومن به ارزش های انقلاب،مومن به ارزش‌های ملت ایران، انسان ولایی ، انسانی مومن به خط ولایت، انسان پاک می‌شناسم. خوب ایشان نظر می‌دهند دیگران هم نظر بدهند، دعوایی نیست. قبول ندارید شما عالمانه نقد کنید بگویید به این دلیل ما این نظرات شما را قبول نداریم. صفر و صدی نیست، کفر و ایمان نیست، بحث های ایشان هم بحث‌های روشنی است ، حالا ممکن است یک کسی بگوید آقا ما قالب بحث‌های شما را قبول نداریم، واژه هایت را قبول نداریم، ما در محتوا بحث داریم. حقیقت این است که ایران کانون اسلام ناب است. ایران بالاترین نقش را در تبیین و ترویج اسلام ناب داشته است، نقش ایران نقش یگانه است بیان این مطلب این ملی گرایی نیست، این شکر کردن خداست. قدر نعمت را دانستن است و بعد تذکر به مسوولیت هاست. وقتی کسی از ملت ایران تعریف می‌کند معنایش این است که ملت ایران مسوولیت‌های سنگین تری دارند کما اینکه آقای مشایی هم دائما این را ذکر می‌کند. اگر یک ملتی ظرفیت‌ها و سابقه بهتر و خدمات ارزشمندتری دارد معنایش این است که امروز مسوولیت‌های سنگین تری را باید برعهده بگیرد فکر می‌کنم باید یک تفکیک کنیم بین نظرات فکری یعنی جایی که بحث اندیشه است با بحث‌های سخیف باند بازی و گروه بازی که خودش را با این مباحث مخلوط می‌کند. نقش ایران در ترویج اسلام در پذیرش اسلام در رشد و بالندگی اسلام اصلا اسلامی یک نظریه است. که ایران به دنیا عرضه می کند ویژگی هایش چیست این یک بحث علمی است بحث سر و صدای علمی و محکوم کردن و اینها نیست. خوب بالاترین تعابیر و تعاریف را شهید مطهری از ایرانی ها و ملت ایران چه قبل و چه بعد از اسلام کرده است. بعضی‌ها به قبل از اسلام حساسیت دارند ما هم به حکومت‌های قبل از اسلام ایراد داریم به بعد از اسلام هم ایراد داریم. تا قبل از جمهوری اسلامی یک دوره صفویه آمده است و یک دوره گسترده خدماتی کرده، قبل از آن و بعد از آن ما کدام حکومت‌ها را داریم؟ حالا آل بویه و دیگران بودند، اینها حکومتی به نام حکومت ایران نبودند. بحث یک ملت است. یک ملت یک رودخانه جاری در تاریخ است.

همه دنیا می‌گویند ایرانی‌ها بافرهنگ بودند بله حکومت ساسانیان خراب کرد.

ممکن است حکومت‌های دیگری هم بودند که خراب کردند در ایران پهلوی هم حکومت کرده آیا آنها نماد ملت ایران بودند، نبودند به همین خاطر وقتی، ملت فرصت پیدا کرد آنها را کنار گذاشت آن چیزی که می‌خواست و در تراز شخصیت او بود سر کار آورد.

این‌ها بحث‌های علمی و نظری است من خواهش می‌کنم از همه که اجازه دهند در سطح نظری مورد بحث و نقد قرار گیرد.

از بعضی‌ها که نقد تندی می‌کنند، پرسیدم صحبت‌های ایشان را خواندید؟ گفتند نه، خب این بد است در فضای اندیشه باید مطالب را کامل مطالعه کرده و بعد نقد کرد، ایشان از نقد استقبال می‌کنند ما هم استقبال می‌کنیم دولت که فضا را صد درصد باز گذاشته حتی بسیاری مطالب که از حوزه نقد هم خارج می شود ما پاسخ نمی‌دهیم برای اینکه باید فضایی حاکم باشد که همه نظر بدهند بحث و گفتگو کنند.


حرفها خیلی روشن است حرف‌های دولت یک حرف بیشتر نیست ایشان هم همین حرفها را می‌زنند حالا ادبیاتش متفاوت است. ما ملت ایران را یک ملت مومن ،

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد