چند نکته پیرامون بزرگترین اختلاس تاریخ ایران

چند نکته پیرامون بزرگترین اختلاس تاریخ ایران

1. آفتی ست جزام گونه، بی رحمانه برخورد کنید!

مفاسد اقتصادی، آفتی جذام گونه بر جان اقتصاد کشور هاست. در دنیای امروز هیچ کشوری را نمی توان یافت که با این پدیده شوم کمابیش دست به گریبان نباشد. به جرأت و بدون تردید می توان اذعان کرد این چالش در اغلب کشورها وجود دارد.

اگرچه اشکال و مظاهر مفاسد اقتصادی در هر کشوری ممکن است، متفاوت باشد اما از نظر اجتماعی و سیاسی مردم حساسیت ویژه ای به مفاسد اقتصادی دارند.

نگاه رهبری فرزانه انقلاب به نحوه برخورد با مفاسد اقتصادی بدین گونه است که می فرمایند؛ « باید نسبت به بروز و نفوذ کوچک‌ترین فساد اقتصادی در دستگاه‌های دولتی بشدت حساس باشید و با آن بی‌رحمانه و بدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد کنید چرا که در غیر این صورت مفاسد اقتصادی همچون بیماری واگیر سریعاً گسترش خواهد یافت.»(1)

 

2. بزرگترین اختلاس تاریخ ایران!

اختلاس 000/000/000/000/3 تومانی! در بانک صادرات بی شک بزرگترین اختلاس در تاریخ اقتصادی کشور به شمار می رود و رکورد اختلاس دهه 70 را هم زده است. سوء استفاده‌ای که اثر آن بر افکار عمومی و ایجاد بی‌اعتمادی آن‌قدر وسیع است که اگر دولت و دستگاه قضایی نتوانند تبعات آن را زودتر جمع کنند، به این زودی‌ها، آب رفته بی‌اعتمادی را به جوی بازنمی‌گرداند.

 

3. بی اعتمادی مردم، مهم ترینِ آفت ها!

بی‌اعتمادی مردم یکی از مهم‌ترینٍ آفت‌ها برای امنیت ملی کشور است که رهبر معظم انقلاب نیز حساسیت ویژه‌ای بر روی آن دارند، ایشان در 23/05/1370در دیدار با مسؤولان و کارگزاران نظام، پیرامون اعتماد مردم به نظام فرمودند:

 « آقایان! ما در قبال مردم دو کار داریم: یک کار این است که به آنها خدمت برسانیم؛ کار دیگر این است که محبت و اعتماد آنها را جلب کنیم.

خدمت به آنها برسانیم، یعنى چه؟ یعنى هرجا که هستید، برنامه‏ى شما آن‏وقتى درست است که نفعش به همین مردمى که عرض‏کردم، برسد. ...آن برنامه‏ى صحیح و آن راه درست که به خیر عامه‏ى مردم منتهى خواهد شد، ملاک است. در دستگاه قضایى، ملاک این است؛ در دستگاه قانونگذارى، ملاک این است؛ در دستگاه اجرایى هم ملاک این است. هر کسى در کشور باید براى خدمت به مردم تلاش کند. براى این کار باید وقت بگذارید.

«... محبت و اعتماد مردم، از راه بیان صادقانه و صحیح واقعیتها حاصل مى‏شود... اگر اعتماد به نظام نباشد، این توجه مردمى، این اقبال مردمى، وجود نخواهد داشت...»(2)

 

4-نقش حساس رسانه ملی!

اگر چه این خبر شوک‌آور افکار عمومی را جریحه‌دار کرده است، اما خبری از جزئیات این سوء استفاده بی‌سابقه، مشخصات عوامل آن، کارهایی که با این منابع کرده‌اند و تسریع در رسیدگی به جرم، به جامعه داده نمی‌شود.

رئیس محترم سازمان صدا و سیما که امروز سکان دار "رسانه ملی" کشور است باید بداند که دوران پوشانیدن، ندیده‌گرفتن و نشنیده‌گرفتن ها گذشته است.

آقای مهندس ضرغامی حتماً خوب می داند که اعتماد مردم به صدا و سیما سرمایه اصلی این رسانه است و به همین دلیل نیز این سازمان، ملقب به رسانه ملی شده است.

پس به جای آنکه، بی‌بی‌سی و صدای آمریکا آن‌طورکه دلشان می‌‌خواهد! به این موضوع که این روزها نقل محافل عمومی و شهروندان شده بپردازند، در یک برنامه زنده تلویزیونی به بررسی دقیق زوایا و ابعاد این بحران بوجود آمده بپردازد!

 

5- همه باید پاسخگو باشند!

مسئولانی که در این موضوع کوتاهی داشته اند، موظف اند در یک برنامه تلویزیونی بیایند و بگویند که علت بروز چنین فاجعه ای چه بوده است و تا کنون برای جبران تبعات عمیق این جنایت اقتصادی چه کرده‌اند؟

به این سوال پاسخ دهند که مگر چه خلاء وحشتناکی در سیستم بانکی کشور وجود دارد که منتج به بروز این اختلاس تاریخی می شود؟

 بگویند وقتی که بیت‌المال مسلمین و محرومینی که بعضاً به نان شب محتاج هستند، اینگونه به یغما می‌رود، چرا یک نفر حتی یک خط استعفا نمی‌دهد!

پر واضح است که اگر صدا و سیما به خوبی این موضوع را مورد بررسی قرار ندهد و برای مردم روشنگری صادقانه صورت نگیرد، دشمن براحتی از این آب گل آلود ماهی خواهد گرفت! (همچنانی که هم اکنون مشغول چنین کاری است-کافی است به شبکه های بی بی سی فارسی و صدای آمریکا سری بزنید!)

 

این نوشتار پیش از آنکه تحلیلی بر این اتفاق ناگوار باشد، حرف دل مردم کوچه و بازاری است که قلب شان برای انقلاب و رهبری بیش از هر کس دیگری! می تپد، همان مردمی که وقتی ناقوس جنگ به صدا در می آید جلوتر از همه در خط مقدم جبهه حق علیه باطل اند! همان مردمی که برای آرمان وطن شهید داده اند!

 

امیرعلی صفا

 

پی نوشت:

1- بیانات رهبر انقلاب در دیدار با فعالان و برگزیدگان بخش‌های اقتصادی 26/05/1390

2- بیانات رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ حکم دهمین دوره ریاست جمهورى 12/05/1388